פסיכולוגיה

רות פלמור

רות פלמור

ראש ענף פסיכולוגיה

תקופת אשפוז שיקומי מתאפיינת במצבי דחק עבור הילד ומשפחתו. בתקופה זו מתרחש תהליך הסתגלותי הדרגתי, במהלכו הילד ומשפחתו נדרשים להתארגנות מחודשת של משאבים רגשיים ופיסיים.

השירות הפסיכולוגי מספק מענה להיבטים פסיכולוגיים אישיים-משפחתיים-קהילתיים, המהווים מרכיבים מרכזיים בתהליך השיקום. עבודה שיקומית במצבי משבר, מהווה הזדמנות לצמיחה מחודשת, שכן מתרחשת בה הערכת משאבים אישית ומשפחתית, התבוננות עצמית והתמודדות משותפת של המשתקם ומשפחתו.

הצוות והגישות הטיפוליות

צוות הענף הפסיכולוגי באלי"ן מטפל במתבגרים ובילדים הסובלים מבעיות פיזיות שונות, מולדות ונרכשות עקב תאונה, ניתוח, חבלה או מחלה. אוכלוסית היעד היא ילדים ונוער הסובלים מניוון שרירים, ספינה ביפידה, שיתוק מוחין, פגיעות מוחיות, הפרעות אכילה ועיכול, פגיעות חוט שדרה, הפרעות סומטופורמיות והפרעות כאב ,מחלות אונקולוגיות ועוד.

צוות הענף מעניק טיפול פרטני, קבוצתי, דיאדי (ילד + הורה), וכן הדרכת הורים וייעוץ לגורמים המטפלים בילד. מתוך ראיה שיקומית מערכתית, ההתערבות הפסיכולוגית משולבת בעבודה רב צוותית יחד עם הרופאים, האחיות, הצוות החינוכי והמטפלים הפרא רפואיים.

הגישות הטיפוליות בהן הצוות משתמש הינן מגוונות, ולרוב הטיפול הינו טיפול פסיכולוגי אינטגרטיבי באוריינטציה שיקומית, המשלב גישה פסיכודינאמית, התערבות התנהגותית, CBT, CPP, טיפול קצר מועד וממוקד, EMDR, טיפול ממוקד טראומה, טיפול במשחק, לוגותרפיה, הרפיה ודמיון מודרך.

דגש רב ניתן לחיזוק חווית המסוגלות העצמית של המשתקם ולזיהוי וגיוס כוחות להתמודדות עם הדרישות השיקומיות ועם מצבו החדש.

בתקופת השהיה בבית החולים נעשית הערכה ביחס למצב הרגשי, לתפקוד הקוגניטיבי, ולמידת ואופי השתתפות במסגרות ופעילויות תואמות גיל, כגון לימודים, פעילות חברתית ופעילות פנאי. 

במידת הצורך, לקראת השחרור מבית החולים הצוות הפסיכולוגי מסייע במציאת מסגרות טיפוליות או חינוכיות קהילתיות מתאימות, ובמתן המלצות לטיפול המשך לאחר השחרור.

במקרים בהם ישנה מעורבות של פגיעה מוחית מתבצעת הערכה על ידי נוירופסיכולוג/ית במטרה לאמוד את השלכות הפגיעה, המאפיינים התפקודיים הנוכחיים וההתאמות הלימודיות הנדרשות.

הפסיכולוגים באלי"ן פועלים בתיאום ובהדרכת מטפלים רגשיים העוסקים בהתערבויות לא מילוליות בתחומי האומנות, המוסיקה, דרמה, טיפול בעזרת בעלי חיים ובאמצעות הליצנים הרפואיים. התערבויות אלו משמשות כאמצעים משלימים לטיפולים הפסיכולוגיים.

 

שירותים נוספים

באלי"ן קיים מערך ייעוץ פסיכיאטרי התומך בהליך השיקומי. בתיאום עם רופא השיקום, בעת הצורך מפנה הפסיכולוג לייעוץ פסיכיאטרי.

כמו כן, באלי"ן קיים שירות אבחון נוירופסיכולוגי / פסיכודידקטי במסגרת מרפאת חוץ הפתוחה לקהל הרחב. האבחונים מיועדים לילדים ומתבגרים, מספקים תמונה רחבה של הפרופיל הקוגניטיבי, הרגשי והלימודי וכוללים המלצות טיפוליות. האבחונים עונים על דרישות משרד החינוך לאבחון פסיכודידקטי. כמו כן מבוצעים אבחונים משפטיים (בדיקות עזר וחוות דעת).

 

אבחון נוירופסיכולוגי

בבית החולים אלי"ן קיים שירות אבחון נוירופסיכולוגי במסגרת מרפאת חוץ הפתוחה לקהל הרחב.

האבחונים מיועדים לילדים ומתבגרים, מספקים תמונה רחבה ומעמיקה של הפרופיל הקוגניטיבי, הרגשי והלימודי וכוללים המלצות טיפוליות ולימודיות.

המפגשים נערכים על ידי פסיכולוגים בעלי מומחיות בתחום הנוירופסיכולוגיה ועונים על דרישות משרד החינוך לאבחון "פסיכו-דידקטי".

האבחונים מיועדים לילדים בטווח הגילאים 6 עד 18 שנים. ההערכה כוללת שני מפגשי אבחון בני כשלוש שעות כל אחד כאשר הראשון כולל שיחת אינטייק קצרה ולאחר כתיבת הדו"ח מתקיימת שיחת משוב.

מה כלול בהערכה?

אבחון נוירופסיכולוגי מקיף של ילדים בגיל בית-ספר כולל לרוב:

  • בדיקת התפקוד האינטלקטואלי
  • בדיקת מיומנויות לימודיות כגון קריאה, כתיבה וחשבון
  • בדיקת תפקודים ניהוליים כגון יכולת ארגון, תכנון, בקרה וגמישות חשיבתית
  • בדיקת קשב / ריכוז
  • בדיקת זיכרון ולמידה
  • בדיקת תפקודי שפה
  • בדיקת תפיסה חזותית ומרחבית
  • בדיקת יכולת גרפו-מוטוריות
  • בדיקת התנהגות ותפקוד רגשי
  • בדיקת מיומנויות חברתיות

 

מה ניתן ללמוד על הילד כתוצאה מהאבחון?

הנוירופסיכולוג/ית משווה את התוצאות של כל ילד עם התוצאות של ילדים אחרים באותה קבוצת גיל ובונה פרופיל אישי בו ניתן למקד את התחומים החזקים של ילדך, כמו גם את נקודות הקושי.

הסיכום עשוי לסייע למטפלים בילד במספר דרכים: תוצאות האבחון יכולות להסביר מדוע הילד מראה קושי בתפקוד הלימודי. לדוגמא, הילד עשוי להתקשות בקריאה כתוצאה מבעיות בקשב, ליקוי שפתי, הפרעה בתהליכי עיבוד שמיעתי או הפרעה התפתחותית ברכישת מיומנויות הקריאה. מתוצאות האבחון ניתן לנסח דרכים להתערבות ולטיפול על ידי שימוש בכישוריו של הילד לעקיפת הקשיים ולמידה של אסטרטגיות פעולה.

האבחון הנוירופסיכולוגי יכול לאפשר הבנה טובה יותר של ההתנהגות ויכולות הלמידה של הילד בבית הספר, בבית ובקהילה. תוצאות ההערכה יכולות להדריך את המורים, המטפלים ואתכם ההורים כיצד לעזור לילד למצות את הפוטנציאל הטמון בו.

ההערכה מתאימה גם לאיתור השפעותיהן של בעיות התפתחותיות, נוירולוגיות ורפואיות כגון אפילפסיה, אוטיזם, הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD), דיסלקציה או תסמונת גנטית. במקרה זה,

האבחון יכול לספק את נתוני המצב הבסיסי של הילד על מנת להעריך בהמשך השפעת התערבויות וטיפולים שונים.

 

למידע נוסף והזמנת תור לאבחון ניתן לפנות לטלפון 02-6494242 בין השעות  9:00-14:00

Psychology