מעיין- מרכז תצוגה ונסיעה בטוחה

זהר פילבר

זהר פילבר

מרפאה בעיסוק BOT, MSw

ראש תחום טכנולוגיה מסייעת, אחראית המרכז לנסיעה בטוחה

מרכז הערכה ותצוגה ייחודי המספק להורים ולבעלי המקצוע שירות מידע מעודכן בנושא ציוד שיקום. 

צוות מעי"ן, מורכב ממרפאות בעיסוק מומחיות בהתאמה של  טכנולוגיה מסייעת ומציאת פתרונות והתאמת אביזרים לקידום עצמאותם של ילדים בתחומים : ניידות, התאמת מערכות תמיכה למוגבלים בישיבה, שירותים ורחצה, אכילה, לבוש כתיבה ופנאי והנגשת הבית והסביבה.

המרכז מתמחה ב:

  • התאמת מערכות הושבה, כסאות גלגלים וכסאות גלגלים ממונעים
  • מושבי בטיחות מותאמים לילדים עם צרכים מיוחדים
  • ציוד שיקומי ואביזרי עזר
  • שימוש בעזרים טכנולוגיים כגון אביזרי מחשב ייחודיים
  • בטיחות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים

למעי"ן מגיעים ילדים עם צרכים מיוחדים בליווי בני משפחותיהם, עוברים הערכב ומקבלים ייעוץ והמלצות לציוד  ותהתאמת הסביבה, במטרה לשפר את איכות חיי הילד בבית ומחוצה לו. הצוות במעי"ן מעריך את מצב המטופל, צרכיו וצרכי משפחתו ולאחר מכן ממליץ על הציוד המתאים ביותר לילד ונותן מידע חיוני לגבי אופן הרכישה, החידושים בשוק ועוד.

צוות מעי"ן מרצה לעיתים קרובות בכנסים, בבתי חולים, ובמוסדות חינוכיים ורפואיים ברחבי הארץ, מקיים סדנאות ומדגים את אופן השימוש באביזרים השונים. ההרצאות ניתנות בנושאים מגוונים כגון הסעה בטוחה, עזרים טכניים, בחירת כסאות גלגלים ובחירת ציוד שיקומי מותאם.

 

במסגרת הפעילות השוטפת  אנו מפעילים פרוייקטים ייחודיים:

פרויקט השאלת כסאות ממונעים

פרויקט ייחודי ובלעדי (היחיד בארץ) להשאלת כיסאות ממונעים, המאפשר לילדים מכל רחבי הארץ להתאמן בנסיעה על כיסאות ממונעים בביתם ובסביבתם הטבעית,  לקראת מבחן שעורך משרד הבריאות  כתנאי לקבלת כיסא  ממונע קבוע במימון המשרד.

הפרויקט הייחודי מספק מענה לביקוש ההולך וגובר להשאלת כיסאות ממונעים לצורך התנסות,  ואנו מאמינים, שניתן לתת לילדים להתאמן על כיסאות ממונעים החל מגיל שנה וחצי.

אנו מאפשרים לילדים להתנסות ולתרגל נסיעה שכזו היא באמצעות הפרויקט. צוות מנוסה ומיומן של מרפאות בעיסוק מומחיות בתחום מעריכות את הצרכים של כל ילד הפונה לפרוייקט ומתאימות לו את הכיסא עם מערכת הישיבה הנחוצה ואת מערכת ההפעלה המתאימה לצרכים שלו – ג'ויסטיק, ג'ויסטיק רגיש במיוחד, ג'ויסטיק קשיח, סורק, מתגים ועוד... עד כה בוצעו כ- 120 השאלות. מתוכן, כ- 80 ילדים מימשו את זכאותם, וקיבלו כיסא ממשרד הבריאות.

 

פרוייקט השאלת משענות ראש

שליטת ראש טובה הינה תנאי בסיסי למגוון תפקודים חיוניים – שמירה על קשר עין, אכילה, תקשורת והפעלת טכנולוגיה שיקומית באמצעות תנועות עיניים לזקוקים לכך.

משענות ראש מיוחדות הינן מוצר יקר, אשר לא ממומן במלואו על ידי משרד הבריאות. במעי"ן מופעל פרוייקט השאלה של משענות ראש במסגרתו צוות של מרפאות בעיסוק מומחיות יחד עם מנהל השירות הטכני פוגשים את הילד, מעריכים את צרכיו ומתאימים לו משענת ראש, שיקבל בהשאלה לצורך התנסות למשך תקופה קצרה במגוון מצבי חיים (נסיעה, אכילה, הפעלת טכנולוגיה ועוד) לפני החלטה על רכישה.

 

פל"א

בשנים האחרונות מופעל באלי"ן פל"א – מרחב טכנולוגי חדשני, שמעמיד לרשות ילדי ישראל פתרונות ומוצרים מותאמים אישית המקדמים עצמאות בקרב ילדים עם מוגבלויות. במרחבו מתקיימים מפגשים בין מבקשי השירות (ילדים מרחבי הארץ) ובין אנשי מקצוע מומחים בתחומם, שמאבחנים את הצורך, מנתחים אותו, ומוצאים פתרון ייחודי לקושי עימו מתמודד הילד ו/או משפחתו. המרחב הינו חדשני, מתקדם ומאובזר הכולל מעבדה ביומכנית מהמתקדמות בעולם וצוות של אנשי מקצועות הבריאות, מהנדסים ומעצבי מוצר. צוות מעי"ן מוביל בחשיבה על פתרונות ייחודיים לרווחת הילדים המטופלים בפל"א

Equipment Display Center

המרכז לנסיעה בטוחה לילדים עם צרכים מיוחדים לזכרה של טובי קורן

הוקם בשנת 1999 במטרה לקדם מודעות לנושא של הסעת ילדים עם צרכים מיוחדים. עיקר פעילות המרכז מתמקדת בהכשרת  צוותים- מקצועות הבריאות, נהגים, קציני בטיחות מהרשויות המקומיות , השאלת מושבי בטיחות ייחודים ומתן מענה להורים בשאלותיהם בנושא.  במסגרת הפעילות יצא צוות המרכז  לכ 120 מוסדות לחינוך מיוחד ברחבי הארץ על מנת לתת הדרכה לאנשי מקצוע ולהורים. כיום  משמש צוות המרכז כיועץ גם ברמה הלאומית ושותף  בתהליכי חקיקה ותקינה מול משרדי ממשלה שונים לצורך הבטחת בטיחותם של ילדים עם צרכים מיוחדים בזמן נסיעה ברכב פרטי וברכב הסעות.

התאמה נכונה של מושב בטיחות לילד עם צרכים מיוחדים דורשת התייחסות למצב הרפואי, למאפיינים הפיזיים וההתנהגותיים, למשקל ולגובה של הילד. במרבית המקרים תינוק או פעוט עם צרכים מיוחדים יוכל לנסוע במושב בטיחות מה'שוק הרגיל', אך ישנם מצבי חיים או אבחנות רפואיות שונות, המצריכים התאמה של ציוד מיוחד – מושבי בטיחות ייעודיים, התקני ריסון מיוחדים או נסיעה בטיולון או כיסא גלגלים.

צוות המרכז לנסיעה בטוחה - מרפאות בעיסוק, שעברו הכשרה מטעם SAFE KIDS- הסמכה של גוף אמריקאי, והכשרה מתמדת בתחום של נסיעה בטוחה לילדים ולבוגרים עם צרכים מיוחדים.

אנו מקבלים פניות רבות מהורים, אנשי מקצוע ממסגרות חינוכיות ונציגים שונים מרשויות מקומיות, בבקשה לקבלת מידע וייעוץ בתחום של נסיעה בטוחה.

במסגרת פעילות המרכז, אנו משאילים מושבי בטיחות לתינוקות וילדים בגבס spica, אשר אינם יכולים להשתמש במושב בטיחות רגיל בשל הגיבוס למשך תקופת הגיבוס, כדי לאפשר להם נסיעה ברכבם והמשך שגרת חיים עד כמה שניתן