בדיקות שיקוף בליעה

חדש באלי"ן! בדיקות שיקוף בליעה הנקראות גם בדיקות וידאו-פלואורוסקופיה

בדיקת בליעה מסייעת לנו להבין את הסיבות לקשיי האכילה והבליעה בתינוקות, פעוטות וילדים צעירים. כמו כן היא מאפשרת לנו לזהות דרכים שעשויות להפוך את האכילה והבליעה ליעילות יותר ולבטוחות יותר.

קיימות סיבות  שונות אשר עשויות לגרום לכך שחלק מהמזון או השתיה של הילד חודרים לריאות במקום לקיבה. אירועים חוזרים של זליגת מזון לתוך הריאות תוך כדי הבליעה  עלולים לגרום לדלקות ריאות,  להפרעה בגדילה, ולמחלת ריאות כרונית.  מטרת הבדיקה היא לבדוק את מנגנון הבליעה ולהתאים את מרקם האוכל וכלי ההאכלה הכי בטוחים עבור הילד ולקבוע מטרות טיפוליות.

כחלק מהמרכז לשיקום אכילה והאכלה, פועלת מרפאה רב צוותית, בה פועלות יחדיו רופאת ילדים מומחית בבעיות אכילה, האכלה והנקה, קלינאית תקשורת, פסיכולוגית התפתחותית, תזונאית, פיזיותרפיסטים ומרפאות בעיסוק.


מהלך הבדיקה:

בדיקת שיקוף הבליעה מבוצעת על ידי רופא דימות, טכנאי רדיולוגיה וקלינאיות תקשורת המתמחות  בשיקום אכילה ובליעה.

הבדיקה נעשית בנוכחות האם או האב של הילד.

במהלך הפגישה הילד יושב בכיסא נוח ומותאם לצרכיו.  מכשיר c-arm ממוקם סביבו ומכיל מצלמה שמצלמת תמונות של ילדכם בזמן הבליעה ומספקת לנו סרטון רנטגן. את המידע והדו"ח המפורט ניתן לשתף עם רופאים אחרים או עם הצוות החינוכי.

ביום הפגישה אנו ממליצים לתכנן את זמן האכלה של ילדכם על מנת לוודא שהוא יהיה רעב בזמן שהבדיקה מתבצעת. אם הילד זקוק לתרופות לפני או בזמן הארוחה יש לזכור להתאים את לוח הזמנים למתן התרופה.

אנו מבקשים להגיע לבדיקה כ- 15 דקות לפני תחילתה. הבדיקה אורכת כ-45 דקות. אנא הביאו עמכם מגוון מאכלים במרקמים שונים, כולל כאלו שילדכם מתקשה לאכול או לשתות. 

בנוסף אנו מבקשים שתביאו עמכם את הפורמולות, בקבוקי התינוק, הכוסות וכלי האוכל שילדכם מכיר, כדי לשפר ולעודד את שיתוף הפעולה של ילדכם.

ניתן להביא משחק או פריט אהוב, שיעזור לילד להירגע ולהרגיש בנוח.


אכילה במהלך הבדיקה:

במהלך הבדיקה נציג מבחר מאכלים ונוזלים לילדכם, במרקמים שונים. אם לילדכם יש אלרגיות אנא הודיע לצוות לפני תחילת הבדיקה.

מאכלים ונוזלים שנשתמש בהם במהלך הבדיקה יהיו מעורבבים עם בריום, חומר ניגוד חיובי שהינו בטוח לשימוש ומאפשר לנו לראות את האוכל בסרטון השיקוף. אם לילדך יש זונדה עדיף להסירה בתחילת הבדיקה.

בבדיקת שיקוף הבליעה, כל המאכלים והנוזלים יוגשו דרך הפה גם אם ילדכם בדרך כלל לא אוכל או שותה נוזלים מהפה. אם לילדכם יש צינורית אכילה, והוא או היא אינם אוכלים דרך הפה אנו נדריך את הרופא המטפל או קלינאית תקשורת להתנסות עם ילדכם בטעימות בתקופה שלפני הבדיקה.

אם לילדכם יש טרכאוסטומיה אנא הביאו את ערכת היניקה הניידת (סקשן) של ילדכם לבדיקה. בנוסף, אם לילדכם יש שסתום דיבור, אנא זכרו להביאו לבדיקה. 

מכיוון שבבדיקה קיימת חשיפה לכמויות מוגבלות של קרינה, אחים ואימהות בהיריון לא רשאים להיות בחדר.

אתם מוזמנים לקבוע תור לבדיקה, עם הפנייה של רופא או של מרפאת אכילה, בטלפון: 02-6494-321

אם אתם זקוקים להערכה קלינית לפני הבדיקה, ניתן לקבוע תור למרפאת אכילה בבי"ח אלי"ן.

לשאלות נוספות אנא צור עמנו קשר במייל   judy@alyn.org  

Swallow Studies