פסיכולוגיה

פסיכולוגיה

ראש הענף: רותי פלמור

טלפון: 02-6494303

דואר אלקטרוני: ruthp@alyn.org

תקופת אשפוז שיקומי הבאה בעקבות פגיעה פיזית או חולי, מתאפיינת  במצבי דחק עבור הילד ומשפחתו.

בתקופה זו מתרחש תהליך הסתגלותי הדרגתי, במהלכו הילד ומשפחתו נדרשים להתארגנות מחודשת של משאבים רגשיים ופיסיים.

השירות הפסיכולוגי מספק מענה להבטים פסיכולוגיים-משפחתיים-קהילתיים, המהווים מרכיבים מרכזיים בתהליך השיקום.

צוות הענף מעניק טיפול פרטני, קבוצתי, ייעוץ והדרכת הורים.

מתוך ראיה שיקומית מערכתית, ההתערבות הפסיכולוגית משולבת בעבודה רב צוותית יחד עם הרופאים, האחיות, הצוות החינוכי והמטפלים הפרא רפואיים.

עבודה שיקומית עקב מצבי משבר, מהווה הזדמנות לצמיחה מחודשת, שכן, מתרחשת בה הערכת משאבים אישית ומשפחתית, התבוננות עצמית והתמודדות משותפת של המשתקם ומשפחתו.

צוות הענף הפסיכולוגי באלי"ן מטפל במתבגרים ובילדים הסובלים מבעיות פיזיות שונות, מולדות ונרכשות עקב תאונה, ניתוח, חבלה או מחלה.

אוכלוסית היעד היא ילדים ונוער הסובלים מניוון שרירים, ספינה ביפידה, שיתוק מוחין, פגיעות מוחיות, הפרעות אכילה ועיכול, RSD ,מחלות אונקולוגיות ועוד.

הטיפול השיקומי, הייעוץ וההדרכה ניתנים במסגרת שח"ר, מערך הדיור, מחלקות השיקום ומרפאות חוץ.

 

השירות הפסיכולוגי

המפגש הראשוני של הפונים לבית חולים אלי"ן עם  הפסיכולוגים,  נועד להערכת מהות הפגיעה והגורמים המשפיעים על התגובה הנפשית כלפיה.

מתוך ההבנות הללו  הפסיכולוג  מלווה את המשתקם בתהליך השיקום , מסייע לו בעיבוד רגשותיו ובזיהוי וגיוס כוחות להתמודדות עם הדרישות השיקומיות ועם מצבו החדש.

דגש רב ניתן לחיזוק חווית המסוגלות העצמית של המשתקם ולפיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות .

בתקופת השהיה בבית החולים נעשית הערכה כוללנית ביחס לתפקודים  הקוגנטיביים, באופן אינטגרטיבי יחד עם תפקודים חברתיים ורגשיים.

לקראת השחרור מבית החולים,  ההערכה הפסיכולוגית מסייעת בהשמת המטופל במסגרות קהילתיות מתאימות, ובמתן המלצות לטיפול.

במקרים בהם ישנה מעורבות של פגיעה מוחית , מתבצעת הערכה על ידי נוירופסיכולוג המתארת את המיקום ואת רמת הפגיעה המוחית והשלכותיה ההתנהגותיות והרגשיות.

 

לרשות הפסיכולוגים באלי"ן עומדות  גישות טיפוליות מגוונות: 

טיפול שיקומי בגישה פסיכודינאמית, התערבות התנהגותית, CBTטיפול קצר מועד וממוקד, טיפול במשחק, טיפול נרטיביהרפיה ודמיון מודרך.

 

הפסיכולוגים באלי"ן פועלים בתיאום ובהדרכת הצוותים העוסקים   בהתערבויות לא מילוליות בתחומי האומנות , המוסיקה, סיוע בעזרת בעלי חיים,  ובאמצעות הליצנים הרפואיים. התערבויות אלו משמשות כאמצעים משלימים לטיפולים השיקומיים הקלאסיים של הפסיכולוגים.

לעיתים קרובות הדגש בטיפול הפסיכולוגי הוא מערכתי וכולל ייעוץ והדרכה להורים, למערכת החינוכית ולצוותים פרא רפואיים , המאפשר שינוי ממשי ולאורך זמן.

באלי"ן קיים מערך ייעוץ פסיכיאטרי  התומך בהליך השיקומי. בתיאום עם הרופא המשקם, בעת הצורך מפנה הפסיכולוג לייעוץ פסיכיאטרי,  בצד התמיכה הפסיכוסוציאלית הפרטנית והמערכתית.  השירות מיועד למאושפזים. שירות זה ניתן לעיתים גם במקרים ספציפים  למטופלים במרפאות החוץ.

באלין קיים שירות אבחון נוירופסיכולוגי במסגרת מרפאת חוץ הפתוחה לקהל הרחב. 

האבחונים מיועדים לילדים ומתבגרים, מספקים תמונה רחבה של הפרופיל הקוגניטיבי, הרגשי והלימודי וכוללים המלצות טיפוליות. האבחונים מיועדים לאתר ולאפיין לקויות למידה והפרעות קשב ועונים על דרישות משרד החינוך לאבחון פסיכודידקטי. כמו כן מבוצעים אבחונים משפטיים (בדיקות עזר וחוות דעת).

הצוות כולל 6 פסיכולוגים המומחים בתחומי פסיכולוגיה התפתחותית, שיקומית ונוירופסיכולוגיה.

 

שירות אבחון נוירופסיכולוגי

בבית החולים אלי"ן קיים שירות אבחון נוירופסיכולוגי במסגרת מרפאת חוץ הפתוחה לקהל הרחב.

האבחונים מיועדים לילדים ומתבגרים, מספקים תמונה רחבה ומעמיקה של הפרופיל הקוגניטיבי, הרגשי והלימודי וכוללים המלצות טיפוליות ולימודיות.

המפגשים נערכים על ידי פסיכולוגים בעלי מומחיות בתחום הנוירופסיכולוגיה ועונים על דרישות משרד החינוך לאבחון "פסיכו-דידקטי".

האבחונים מיועדים לילדים בטווח הגילאים 6 עד 18 שנים. ההערכה כוללת שני מפגשי אבחון בני כשלוש שעות כל אחד כאשר הראשון כולל שיחת אינטייק קצרה ולאחר כתיבת הדו"ח מתקיימת שיחת משוב.

מה כלול בהערכה?

אבחון נוירופסיכולוגי מקיף של ילדים בגיל בית-ספר כולל לרוב:

  • בדיקת התפקוד האינטלקטואלי
  • בדיקת מיומנויות לימודיות כגון קריאה, כתיבה וחשבון
  • בדיקת תפקודים ניהוליים כגון יכולת ארגון, תכנון, בקרה וגמישות חשיבתית
  • בדיקת קשב / ריכוז
  • בדיקת זיכרון ולמידה
  • בדיקת תפקודי שפה
  • בדיקת תפיסה חזותית ומרחבית
  • בדיקת יכולת גרפו-מוטוריות
  • בדיקת התנהגות ותפקוד רגשי
  • בדיקת מיומנויות חברתיות

תחומים מסוימים עשויים לקבל דגש רב יותר מאחרים בהתאם לצרכי הילד.

מה ניתן ללמוד על הילד כתוצאה מהאבחון?

הנוירופסיכולוג/ית משווה את התוצאות של כל ילד עם התוצאות של ילדים אחרים באותה קבוצת גיל ובונה פרופיל אישי בו ניתן למקד את התחומים החזקים של ילדך, כמו גם את נקודות הקושי.

הסיכום עשוי לסייע למטפלים בילד במספר דרכים:תוצאות האבחון יכולות להסביר מדוע הילד מראה קושי בתפקוד הלימודי. לדוגמא, הילד עשוי להתקשות בקריאה כתוצאה מבעיות בקשב, ליקוי שפתי, הפרעה בתהליכי עיבוד שמיעתי או הפרעה התפתחותית ברכישת מיומנויות הקריאה. מתוצאות האבחון ניתן לנסח דרכים להתערבות ולטיפול על ידי שימוש בכישוריו של הילד לעקיפת הקשיים ולמידה של אסטרטגיות פעולה.

האבחון הנוירופסיכולוגי יכול לאפשר הבנה טובה יותר של ההתנהגות ויכולות הלמידה של הילד בבית הספר, בבית ובקהילה. תוצאות ההערכה יכולות להדריך את המורים, המטפלים ואתכם ההורים כיצד לעזור לילד למצות את הפוטנציאל הטמון בו.

ההערכה מתאימה גם לאיתור השפעותיהן של בעיות התפתחותיות, נוירולוגיות ורפואיות כגון אפילפסיה, אוטיזם, הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD), דיסלקציה או תסמונת גנטית. במקרה זה,

האבחון יכול לספק את נתוני המצב הבסיסי של הילד על מנת להעריך בהמשך השפעת התערבויות וטיפולים שונים.

 

למידע נוסף והזמנת תור לאבחון ניתן לפנות לטלפון 02-6494242 בין השעות  9:00-14:00

שאלו אותנו:
02-6494222
הודעתך נשלחה בהצלחה