תקשורת עם מסכות

תקשורת עם מסכות

 על האתגרים התקשורתיים בימות הקורונה

מחבר: קלינאיות התקשורת בבית חולים אלי"ן

 

רקע

מגפת הקורונה שינתה את הדרך בה העולם שהכרנו מתנהל- ריחוק חברתי ועטית מסכות הפכו לחלק משגרה חדשה והכרחית.

עטית מסכות הינה חובה, על פי הנחיות משרד הבריאות, אבל חשוב לדעת שיש לכך מחיר - העלמות הפנים של כולנו מהמרחב הציבורי. כקלינאיות תקשורת, חשוב לנו להפנות את תשומת הלב להשפעות השונות והשליליות של המסכות על התפתחות תקשורת ושפה בקרב פעוטות וילדים, וכמובן, להציג פתרונות שאפשר ליישם כבר מחר בבוקר.

מסמך זה מיועד למטפלות ומטפלים ממקצועות הטיפול, הרפואה והחינוך, וגם להורים שילדיהם רואים אותם עוטים מסכות מחוץ לבית, מאחר והתקשורת של כולנו בימים אלו השתנתה לחלוטין.

עקב המצב, עולות שאלות האם נוכחות מסכה על המבוגר ולפעמים גם על הילד, יכולה להשפיע על התפתחות השפה והדיבור כמו גם על התפתחות חברתית. מטרת מסמך זה להציף את הקשיים, כולל אלו שבשגרה הלחוצה לא מתפנים לחשוב עליהם, ולהחזיר את התקשורת למרכז, גם ודווקא, בתקופה הזו. 

המסכות ואנחנו

האם פנים גלויות משמעותיות להתפתחות תינוקות?

תינוקת מרגע לידתם, ובני אדם בכלל, מוכוונים לזיהוי פנים ולקריאת הבעות פנים לשם קבלת מידע על העולם. בגיל חודשיים תינוקות מתחילים לחקות הבעות פנים של מבוגר.

כבר בגיל שבעה חודשים התינוק יודע לזהות פרצוף כועס ופרצוף מפוחד. במחקרים שעקבו אחר התבוננות האדם בפנים של הזולת, מצאו כי העיניים הן החלק העיקרי שבו האדם מתמקד (האזור הראשון שעליו מתבוננים ולמשך זמן ארוך יותר), והאזור השני הוא הפה.

מגיל חמישה-שבעה חודשים תינוקות מסתכלים על הפה של הדובר בעניין בכדי ללמוד ולחקות את תנועות הפה וההפקות מילוליות. זהו הבסיס ללימוד הדיבור.

עדיין לא ניתן לומר בוודאות האם לעטית המסכות השפעה על התפתחות התקשורת, השפה והדיבור של תינוקות ופעוטות. אך יש להיות מודעים לכך שעטית מסכות עשויה להפריע להיקשרות וליצירת התקשורת הטבעית המתרחשת בימים הראשונים בחיי התינוק Sullivan et al., 2011Green et al., 2020

בנוסף, כאשר אין יכולת לקבל מידע רגשי מהעיניים והפה בו זמנית, יתכן קושי לסנכרן את המידע משני ערוצים חשובים אלו, ובכך לגרום לבלבול רב וקושי בפענוח מסרים רגשיים (Spitzer, 2020). פעוטות עשויים להתקשות בקריאת הבעות פניהם של המבוגרים בכדי לדעת האם האדם מולם כועס, שמח, מפוחד, מבוהל או חש סכנה. יתכן והפעוטות יתקשו לדעת כיצד לנהוג ביחס למבוגר וביחס לעולם סביבם וכתוצאה גם יתקשו בתכנון תגובותיהם ויאבדו עוגני בטחון משמעותיים עבורם. ((Green et al., 2021

למרות שהשהות עם המסכות גורמת לתינוקות לאבד כמה מהרמזים הוויזואליים, שהות בבית עם מבוגר ללא מסכה מאפשרת להם לאסוף רמזים ויזואליים נוספים ולהשתמש בהם בעת הצורך. תינוקות שנאלצים להסתפק בחשיפה נמוכה במיוחד לפנים גלויות, למשל תינוקות ופעוטות המאושפזים לפרקי זמן ארוכים, או שוהים רוב שעות היום במסגרת חינוכית, חשופים באופן מיוחד להשפעות השליליות המתוארות לעיל. כמו כן, תינוקות ופעוטות בעליי קשיים התפתחותיים עשויים להתקשות יותר בהסתגלות למצב החדש ויזדקקו לתמיכה והתייחסות רחבה יותר.

האם גם ילדים גדולים יותר מושפעים מהמצב החדש?

הפרופסור קאנג לי ((Klass, p. 2020 אשר חקר את התפתחות יכולת זיהוי הפנים אצל ילדים, מצביע על 3 השפעות אפשריות של עטית מסכה במהלך אינטראקציה עם חברים לכיתה ומורים.

  • ילדים מתחת לגיל 12 עשויים להתקשות בזיהוי דמויות כי הם נשענים על תווי פנים ייחודיים.
  • פגיעה ביכולת לפענח מידע רגשי המובע מתחת למסכה ולכן קושי בזיהוי רגשי ובקשרים חברתיים.
  • קושי בזיהוי דיבור. כאשר אנחנו מקשיבים לדיבור, אנחנו נשענים על הערוץ השמיעתי בכדי להבין את הדובר, אך גם על הערוץ הויזואלי, דהיינו קריאת שפתיים והבעות פנים. הדבר נכון עוד יותר כאשר יש לקות שמיעה או קושי בעיבוד שמיעתי.

למזלנו, ילדים הם סתגלנים ורובם ילמדו איך לתמרן במצב החדש. מאחר והרמזים השמיעתיים אינם היחידים עליהם ילדים נשענים, הם יוכלו להיעזר בקריאת שפת גוף, מחוות ידיים ושינויים בקול, על מנת להבין את המסר התקשורתי. הורים, מורים ואנשי טיפול יוכלו לסייע להם בסיגול מיומנויות אלו.

מסכות פוגעות במובנות הדיבור

נקודת תורפה נוספת של המסכות, היא העובדה שהן פוגעות במובנות הדיבור. פגיעה זו היא כפולה- המאזין מתקשה לשמוע ולהבין, והדובר מתוסכל מהקושי להיות מובן. קושי זה מתעצם כאשר אחד או יותר מהמשתתפים באינטראקציה הוא כבד שמיעה.

עטית מסכה פוגעת במובנות הדיבור בדרכים שפורטו לעיל, אך גם כאן הפגיעה היא כפולה. רבים מאתנו נעזרים גם בתנועות השפתיים להבנת הדיבור, מרכיב משמעותי שהמסכה מעלימה. עבור אנשים לקויי שמיעה, קריאת שפתיים והבעות פנים הינם הכרח  להבנת דיבור. כאשר הדובר הוא אדם עם קשיי קול ו/או קשיים בהפקת הדיבור, מובנות הדיבור ללא קריאת שפתיים יורדת משמעותית והעברת מסרים לסביבה הופכת למתסכלת במיוחד.

מסכות וצוותים רפואיים

עבור צוותי טיפול, רפואה וחינוך המצב החדש מציב אתגרים גדולים במיוחד. כאשר האינטראקציות כולן מתבצעות בזמן עטית מסכה ולפעמים ציוד מיגון נוסף, מופיעים קשיים נוספים שיש לתת עליהם את הדעת.

נמצא  שעטית מסיכות על ידי הצוותים הרפואיים, מפחיתה את תחושת האמפטיה שהמטופל חש ואת רצף ההתקשרות בין המטופל לבין הצוות המטפל בו. אמון הוא הדבר החשוב ביותר בקשר שבין מטופל לבין הצוות המטפל וכל שאר המטרות הטיפוליות (בטיחות, שביעות רצון, מניעת רשלנות רפואית) נובעות מהאמון הזה. לפיכך, חשוב לשמור על קשר אמפתי בין המטופל לצוות הטיפולי. 

כאשר המטופל עצמו עוטה מסכה, הצוות הרפואי לא יכול לקרוא את הבעות פניו ויכולות לקרות אי הבנות וכשלים בתקשורת in Hulzen & Fabry, 2020)  Wong C.K.M. et al. 20).

בסיטואציה רפואית, המידע הרפואי שניתן חייב להיות מלא, מדויק, מתוזמן וחד משמעי למטופל. נמצא כי כאשר המטופלים יכולים לשמוע ולהבין את מספק המידע הרפואי, יש סבירות גבוהה יותר לשיתוף פעולה והקשבה להוראות הרופא.

 

אז, מה אפשר לעשות? להלן מספר פתרונות והמלצות כלליות

  • וודאו שיש לכם את תשומת ליבו של שותף התקשורת לפני שתתחיל לדבר.
  • עמדו אחד מול השני, הימנעו מלשוחח תוך כדי תנועה.
  • שמרו על תורות בשיח- הימנעו מלהתפרץ זה לדבריי זה.
  • דברו חזק יותר ולאט יותר (אבל לא יותר מדי..)
  • השתמשו בעיניים, מחוות ידיים, שפת גוף ושינויי קוליות (אינטונציה) בכדי להוסיף מידע לדיבור.
  • לפי הצורך, השתמש בעזרים נוספים בזמן הדיבור (פתקים, תמונות, כתיבה, תוכנות תקשורת שונות)
  • נסחו מסרים בצורה ברורה וקצרה. מומלץ לא לחזור בשנית על מסר שלא הובן אלא לשנות את הניסוח.
  • הפחיתו רעשי סביבה ככל האפשר, או עברו לדבר במקום שקט יותר.
  • במידת הצורך, כדאי לשקול שימוש באמצעי הגברה שונים כמו מערכת FM, מגבר אישי או דיבורית.
  • ענדו תג שם במקום בולט, כולל תמונת פנים של המטפל- במטרה להפחית רגשות של דאגה וחוסר וודאות אצל הפעוטות ולהגביר תחושת אמון מול מטופלים בוגרים והוריהם.
  • נסו לשמור על מאפיינים קבועים בהופעתכם (למשל, אותם משקפיים, אותו סגנון שיער). כך תעזרו לפעוטות וילדים לזהות אתכם בקלות רבה יותר.
  • ניהול שיחות מרחוק, למשל באמצעות תוכנת zoom מאפשר אינטראקציה בטוחה ללא צורך במסכה.

 

המלצות עבור תינוקות, פעוטות וילדים

  • בבית, בעיקר עם תינוקות ופעוטות, חשוב להקפיד על זמן איכות יומיומי ללא מסכות, פנים אל פנים. מומלץ לנצל זמן זה לפעילויות משותפת כמו הקראת סיפור, משחק משותף ועוד.
  • לילדים מגיל 3 ומעלה, למדו לזהות איזו הבעת פנים אתם מביעים- עם המסכה. למשל, נסו את המשחק הבא: "האם אני שמח, עצוב, כועס או סתם עושה פרצוף מצחיק?". כל אחד בתורו עושה הבעת פנים והשאר צריכים לנחש- איזו הבעת פנים זו. בצורה זו הילדים לומדים לשים לב לסימנים נוספים לזיהוי רגשות (צורת העיניים, הגבות, שינויים בקול..) ויוכלו להיעזר במיומנות חשובה זו ביומיום.
  • כדאי להורים ומטפלים להשתמש יותר במושגים רגשיים ולהוסיף הסברים מילוליים למצבים רגשיים ביומיום, בכדי להוסיף מידע נוסף על זה שחסר. למשל, "אני שמחה בגלל..", "אני כועסת כי..", "תראה, הילד שם עצוב בגלל ש...". כדאי להוסיף מסכות לבובות, וכך לאפשר לילדים להפוך את המסכה לחלק מהמשחק ולהפחית חרדה העשויה לנבוע מהשימוש בה.
  • לעודד את הילדים להוסיף לתקשורת המילולית גם מחוות ידיים ושינויי קול מודגשים. למשל ללוות הבעת תחושות במחוות ידיים מתאימות, להוסיף הצבעה כדי להפנות תשומת לב ועוד.

 

בתקשורת עם לקויי שמיעה

  • ברגע שהתקשורת מתנהלת עם מסיכות, השיחה חייבת להתקיים פנים מול פנים עם תאורה טובה ומינימום רעשי רקע.
  • וודאו כי המטופל נעזר בעזרי השמיעה שהותאמו לו.
  • שימוש בעזרים נוספים- תנועות ידיים, שפת גוף, הבעות פנים, כתיבה וכדומה הם בעלי משמעות מכרעת להצלחת השיחה.
  • שאלו את בן השיח אילו אמצעים יעזרו לו.
  • ישנן מסכות שקופות ששימוש בהם מאפשר קריאת שפתיים עבור הנעזרים בכך. אך שימו לב כי המסכות השקופות אינן מאושרות על ידי משרד הבריאות.

 

קלינאיות תקשורת

  • קלינאיות התקשורת צריכות להיות אלו שעומדות על המשמר ומוודאות שהמטופל שבאחריותן יקבל את התמיכה התקשורתית לה הוא זקוק בכדי לתפקד טוב יותר בעולם חובש מסיכות. עליהן להדריך את הצוותים וההורים.
  • היכרותן של קלינאיות תקשורת עם אבני הדרך בהתפתחות התקשורת והשפה והאמצעים המגוונים לעידודם העומדים לרשותן מהווים יתרון משמעותי בזמן תקשורת עם מסכות.
  • בהתאם לצרכי המטופל, מומלץ שימוש מוגבר בג'סטות לתקשורת מתוך שפת הסימנים, בדגש על סימנים המביעים רגשות שונים.
  • בטיפולים הדורשים הדגמת תפקודי פה שונים, ניתן להכין מראש סרטוני הדגמה או להשתמש בתמונות מתאימות.
  • מומלץ שימוש במחיצות שקופות המאפשרות פנים גלויות בחלק מזמני הטיפול, בהתאם להנחיות משרד הבריאות והנהלים בכל מקום עבודה.
  • במידה וישנם אמצעים נוספים הנמצאים בשימוש במהלך טיפול ותורמים להבנת המטופל או מסייעים לו בהבעה- חשוב ליידע את שאר הצוותים הרלוונטיים וכמובן את המטפלים העיקרים- הוריו ומשפחתו.

 

לסיכום, המסכות ממשיכות ללוות אותנו במרחבים הציבוריים בהם אנחנו נפגשים, ועל כל אחת ואחד מאתנו, בבית, בגן, בבית ספר, בטיפולים ובכל מקום, להיות מודעים להשפעת המסכות על התקשורת ולהכיר את הפתרונות המתאימים. 

ענף קלינאות תקשורת

בית חולים אלי"ן

מקורות    

Asha. (2020). Using Masks for In-Person Service Delivery During COVID-19: What to Consider. Retrieved from

Using Masks for In-Person Service Delivery During COVID-19: What to Consider (asha.org)

Goldin, A., Weinstein, B. E., & Shiman, N. (2020). How do medical masks degrade speech perception? Hearing Review, 27(5), 8–9.

Green, J. & Staff, L. & Bromley, P. & Jones, L., & Petty, J. (2021, February). The implications of face masks for babies and families during the COVID-19 pandemic: A discussion paper. Journal of Neonatal Nursing, 27(1), 21-25.

 doi: 10.1016/j.jnn.2020.10.005

 Klass, P. (2020, September 14). Do Masks Impede Children’s Development. The New York Times online. Retrieved from

https://www.nytimes.com/2020/09/14/well/family/Masks-child-development.html

Spitzer, M. (2020). Masked education? The benefits and burdens of wearing face masks in schools during the current Corona pandemic. Trends in Neuroscience and Education, 20, 100138

Ten Hulzan, R.D., & Fabry, D.A. (2020, October). Impact of Hearing Loss and Universal Face Masking in the COVID-19 Era. Mayo Clinic Proceeding. 95(10), 2069-2072.

Tolmon, A. (2020, September). Masks and Social and Emotional Development. Retrieved from

https://medicine.iu.edu/blogs/pediatrics/masks-and-social-and-emotional-development

שאלו אותנו:
02-6494222
הודעתך נשלחה בהצלחה