גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות
תו מידות לאפקטיביות
חגירת נוסע בכסא גלגלים ובעגלת דחיפה (טיולון) ברכב

חגירת נוסע בכסא גלגלים ובעגלת דחיפה (טיולון) ברכב

הנסיעה ברכב בכסא גלגלים או בעגלת דחיפה דורשת הקפדה על כללי בטיחות ודורשת לימוד השימוש הנכון ואמצעי ההגנה. במידה וניתן להעביר את הנוסע למושב רכב או מושב בטיחות, עדיף להעבירו ולהסיעו שהוא חגור בחגורות הבטיחות של הרכב. מערכת הגנה תקנית צריכה לכלול אמצעי ריתום של הכסא לשלדת הרכב, וחגירה נפרדת לנוסע לשלדת הרכב.

עגינת כסא הגלגלים או העגלה לרצפת הרכב:

לצורך שימוש נכון בחגורות יש להקצות לכסא גלגלים שטח רצפה של 70*120 ס"מ (על פי תקנות משרד התחבורה).

  • יש להעלות את הנוסע לפי ההוראות באמצעות מעלון אחורי או צידי ולמקמו שפניו עם כוון הנסיעה בלבד.
  • חבר את כסא הגלגלים לרצפת הרכב באמצעות ארבע חגורות ריתום תקניות.
  • את הרצועות יש לחבר לשלדת הכסא במקום מרכזי מולחם, המקביל לרצפה, ובמידה וישנו סימון מיועד לכך, יש לחבר לסימון הזה. אין לחבר את הרצועות לגלגלים, למשענות הרגלים או הידיים או לכל חלק פריק אחר.
  • את רצועות הקשירה יש לרתום לפי הזויות הבאות: קדמיות – 40-60 מעלות, אחוריות – 30-45 מעלו.
  • במידה שמדובר בכסא או בעגלה עם מנגנון הטיה של המושב או הגב, ניתן להסיע בהטיה שלא תעלה על 30 מעלות.

הגנה על הנוסע:

יש לחגור את הנוסע בחגורת בטיחות נפרדת מהכסא, שמתחברת לשלדת הרכב (רצפה או דופן צד). ישנו מגוון של חגורות תקניות לנוסע, שניתן להתאים באופן אישי לפי הנוחות או המגבלה, החגורה צריכה להיות ממוקמת על עצמות האגן ובאזור הכתפיים על עצמות הכתפיים בצד אחד או דו צדדי, בהתאם לחגורה הנבחרת. יש לציין כי חגורות המסופקות עם כסא הגלגלים, העגלה או האינסרט אינן תקניות, ולא מספקות הגנה מתאימה במקרה של עצירת פתע או התנגשות.

הגנה על הראש:

על מנת למנוע פגיעות צוואר וראש במקרים של עצירת פתע או התנגשות יש להשתמש במשענת ראש בכל נסיעה. במקרים רבים יש לכסא הגלגלים או העגלה משענת ראש, שמשמשת לתמיכה בישיבה. משענת זו תוכל לשמש גם להגנה בזמן הנסיעה. בכל מקרה, גם באם המשתמש אינו נזקק למשענת בכסא הגלגלים או עגלה חובה להשתמש במשענת ראש בזמן נסיעה. ניתן להשתמש במשענת ראש נשלפת על פרזול מתקפל, שמאפשר קיפול של כסא הגלגלים במידת הצורך.

ציוד נלווה של הנוסע:

במקרים רבים יש שימוש בשולחנות נשלפים לכסא או לעגלה. השולחן לכשעצמו יכול לפגוע באזור הבטן במקרה של עצירת פתע או התנגשות, ולכן מומלץ להסירו. במידה שאין אפשרות להסיר את השולחן, מאחר שמשמש לייצוב הישיבה מומלץ להכין שלחן מספוג מוקצף לשימוש בזמן הנסיעה, או לכל הפחות לרפד את מפתח השולחן בשכבת ספוג. ציוד נלווה נוסף כגון מכשירי הליכה, בלוני חמצן, שלחן שהוסר ועוד, יש לעגן לרכב בחגורת בטיחות נפרדת, או מתחת למושבי הכסא או בארגז ייעודי סגור או קשירה באמצעות גומיות עיגון ייעודיות.

מערכת עגינה אוטומטית

ברכב פרטי, ניתן להתקין מערכת עגינה אוטומטית לכסא או לעגלה אצל המתקינים המורשים. אופן עגינה כזה דורש הכנה של הכסא על ידי תוספת חלק מתכת בריתוך לכסא ותוספת של נקודת עיגון תקנית לרצפת הרכב. פעמים רבות בצורת עגינה כזאת לא יתאפשר קיפול של הכסא.

נכתב על ידי: נעמי גפן וזהר פילבר, מרפאות בעיסוק, המרכז לנסיעה בטוחה לזכרה של טובי קורן, בית חולים אלי"ן.