גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות
תו מידות לאפקטיביות
פגיעת ראש קלה

פגיעת ראש קלה

פגיעת ראש עלולה להשפיע על המוח הצעיר בשלל אופנים. הפגיעה יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים:

  • פגיעה ביכולת הלמידה – היכולת ללמוד נפגמת בדרך כלל בגלל פגיעה ביכולת הקוגניטיבית, בזיכרון או בקשב. היקף הפגיעה עלול להתגלות רק לאחר גיל ההתבגרות, עת ידרשו הילד או הילדה הפגועים לפתרון בעיות עימן לא נאלצו להתמודד קודם לכן
  • עיכוב או פגיעה בהתפתחות האישית ובמידת ההסתגלות החברתית
  • תופעה מוכרת, אך בלתי מוסברת, היא התפתחות של סימני מין מוקדמים לאחר שהילד/ה סבלו מנזק קשה במוח

 

ילדים רבים נופלים בשעת משחק, בחצר בית הספר או בשכונה, וחלקם סובלים מפגיעות ראש "קלות". תהליך קבלת ההחלטות בחדר המיון נגזר באופן ישיר מהקביעה כי הילד או הילדה סובלים מ"פגיעה קלה במוח". מכאן, תבנית ההתנהלות תכלול בדרך כלל ניטור סימנים חיוניים למשך יממה ומעקב אחר מידת הערנות, הקאה או תלונות על כאבי ראש.

במחקר שבוצע בבית החולים אלי"ן ביוזמת דר' מריו כהן ז"ל, נבדק תפקודם של ילדים ששוחררו מחדר המיון הנוירו-כירורגי בעקבות פגיעת ראש.

לאחר מספר שבועות בבית החולים אלי"ן, נבדקו על ידי צוות רב-מקצועי שהקיף את התחומים: פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, עבודה סוציאלית ורפואת שיקום. מסתבר שחלק נכבד מהילדים התקשו להשתלב בפעילות בבית ובבית הספר, נצפו ליקויים מוטוריים, קוגניטיביים והתנהגותיים גם אצל ילדים שלא אותר אצלם נזק מבני בבדיקות ההדמיה.

ניתן להסיק שגם אצל ילדים שאובחנו כסובלים מ"פגיעת ראש קלה" עלולה להיווצר הפרעה משמעותית בתפקוד ורצוי לעקוב אחר השתלבותם בקהילה. ההפרעה באה לידי ביטוי בשינויים בהתנהגות בבית, עם החברים ובמסגרת החינוכית בה פועלים הילד או הילדה. הגורם להפרעה בתפקוד יכול לנבוע מנזק מזערי במוח שלא אותר בבדיקות ההדמיה ו/או מתגובה נפשית לאירוע.