גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות
תו מידות לאפקטיביות
מחקרים

מחנה טיפולי HABIT – ככלי לקידום תפקודי גפה עליונה והשתתפות

27 מאי, 2015

מזה שש שנים מתקיימת במרכז השיקום אלי"ן מחנה טיפולי "HABIT", המיועד לילדים עם שיתוק מוחין בדגם תפקודי של המיפלגיה. התכנית ייחודית ומשלבת הגבלה של היד הטובה יותר (cimt) ביחד עם תרגול  בימנואלי ומתמקדת בתפקודי הגפיים העליונות, השתתפות (participation), ותחושת החוויה מהשימוש ביד. התכנית מתקיימת במהלך שבועיים חמישה ימים בשבוע שש שעות ביום (סה"כ 60 שעות) וכוללת פעילות בילטרלית ובמנואלית של גפיים עליונות בחדר כושר, בחדר יצירה, במטבח טיפולי ובבריכה טיפולית וכן שעת הגבלה של הגפה הפחות פגועה ופעילות חד צדדית להפעלת ולחיזוק היד ההמיפלגית. במחנה משתתפים מדי שנה כ 10 ילדים עם המיפלגיה על רקע של שיתוק מוחין.

מטרת המחנה הטיפולי היא להביא לשיפור ארוך טווח של תפקודי היד ההמיפלגית והפעלת שתי הידיים ביחד ולהביא לשיפור בהשתתפות ובחוויית השימוש ביד אצל ילדים עם שיתוק מוחין, תוך פעילות תואמת גיל, מהנה, תפקודית ומאתגרת.

מכיוון שהתוכנית מלווה במחקר, הילדים עוברים 3 תקופות הערכות- מיד לפני כניסתם לתוכנית, מיד עם סיום התכנית ו3 חודשים לאחר התוכנית. הערכות מתייחסים  לתחומי הICF body function, activity performance and participation. ההערכות העיקריות הן: AHA- (Krumlinde-Sundholm & Eliasson,2003)  Assisting Hand Assessment המודד ומתאר יעילות השימוש ביד ה" עזר" בתפקוד במנואלי במשימות הדורשות שתי הידיים ביחד. הJebsen-Taylor Test of Hand Function –JTTHF מודד יעילות ומהירות של כל יד בנפרד.

מסיכום ממצאי כל השנים האחרונות עולה כי קיים שיפור מובהק ובעל משמעות קלינית בתפקודי גפה עליונה (Cohen et al, 2011) ובתפקודים של שתי הידיים ביחד. בעת שאיחדו מידע מ 6 קייטנות לכדי קובץ נתונים אחד, נמצא שלמרות מיקוד התוכנית בשיפור גפיים עליונות,  קיים שיפור מובהק בתפקודי ההליכה, שיווי המשקל וסיבולת של הילדים (Cohen et al,2014). בנוסף, נמצא כי ילדים עם רמות מוגבלות שונות בגפה עליונה מתקדמים ומשתפרים מהשתתפות בקייטנה (accepted/under revision, Cohen et al, 2015).

אחד המרכיבים החיוניים להצלחת התוכנית היא ההעברה של תכנית האימון מסביבת בית החולים לסביבה הביתית. תכנית האימון שמה דגש על מרכיבים תפקודיים, יומיומיים. קביעת המרכיבים נעשית בהתייעצות עם ההורים בכניסה לתוכנית. בעת האחרונה נחשפנו לשני שאלונים מובנים בהם השתמשנו במהלך התכנית: CHEQ – (Skold, 2011) Children's Hand-use Experience Questionnaire - המתאר עצמאות וחוויה אישית בשימוש היד ההמיפלגית בעת תפקוד בימנואלי. Participation and Environment Measure – Child and Youth PEMCY- Coster, Law, Bedell, 2010)) המאפשר להורה למקד את הקשיים הסביבתיים להשתתפות ילדם בסביבה הביתית, בית ספרית וקהילתית.